- data dodania:
- 02.04.2015,
- dodał:
- tm
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
studia: 6-semestralne licencjackie na kierunku: pedagogika
zobacz również poniżej: przedmioty | sylwetka absolwenta
Cel studiów
Celem tych studiów jest wyposażenie absolwenta w konkretne umiejętności praktyczne o charakterze warsztatowym, które będzie mógł skutecznie realizować w zawodzie pedagoga opiekuńczo-wychowawczego zarówno w ramach organizacyjnych placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, jak i w warunkach środowiska otwartego. GSW zamierza szczególnie zwrócić uwagę w procesie kształcenia, na profesjonalne przygotowanie absolwentów do pracy w warunkach pozainstytucjonalnych. Praca resocjalizacyjna i profilaktyczna realizowana w warunkach środowiska otwartego, jest bardziej efektywna pedagogicznie i społecznie.
Programy nauczania i plany studiów
Gdańska Szkoła Wyższa na kierunku "pedagogika" i specjalności "pedagogika opiekuńczo-wychowawcza" realizuje autorskie programy nauczania i plany studiów, gwarantujące pełną realizację treści kształcenia określonych w standardach nauczania, wprowadzonych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Plany studiów GSW umożliwiają wyrażanie osiągnięć studentów zgodnie z Europejskim Systemem Transferu i Akumulacji Punktów - ECTS (European Credit Transfer System). ECTS powstawał w latach 1989-1995 jako system przenoszenia zaliczeń studentów dla potrzeb międzynarodowej wymiany studentów w ramach programu Erasmus (następnie Erasmus/Sokrates), utworzonego przez Wspólnotę Europejską. Do dziś rozpowszechniony w ponad 30 krajach, stanowi system nie tylko przenoszenia osiągnięć studentów, ale i ich akumulacji*.
* opracowano na podst. T. Saryusz-Wolski, System akumulacji punktów ECTS jako metoda zarządzania elastycznym modelem studiów, Warszawa 2004
Wybrane przedmioty dla kierunku
Są to przykładowe przedmioty dla wymienionego kierunku, niezmienne dla każdej specjalności na tym kierunku. W zależności od wybranej specjalności dodaje się przedmioty specjalnościowe (w tym uzupełniające). Przykłady przedmiotów specjalnościowych i uzupełniających podano niżej.
Zobacz niżej przedmioty dla wybranej specjalności: zobacz tutaj
Przedmioty ogólne | Przedmioty podstawowe | Przedmioty kierunkowe |
---|---|---|
Technologia informacyjna | Wprowadzenie do filozofii | Historia myśli pedagogicznej |
Język obcy | Podstawy psychologii | Teoretyczne podstawy wychowania |
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania | Wstęp do socjologii | Teoretyczne podstawy kształcenia |
BHP z elementami ergonomii | Pojęcia i systemy pedagogiczne | Pedagogika społeczna |
Antropologia kultury | Elementy filozofii społecznej | Podstawy dydaktyki ogólnej |
Socjologia wychowania | Metody badań pedagogicznych | |
Etyka | Historia wychowania | |
Psychologia rozwoju i osobowości człowieka | Ochrona własności intelektualnej |
Wybrane przedmioty dla specjalności
Przedmioty specjalnościowe / uzupełniające |
---|
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza |
Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczej |
Podstawy prawne opieki |
Instytucjonalne formy opieki |
Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Podstawy prawa rodzinnego |
Poradnictwo pedagogiczne |
Wybrane problemy patologii społecznej |
Diagnostyka i profilaktyka pedagogiczna |
Poradnictwo rodzinne |
Podstawy prawne i metodyka pracy pedagoga |
Pedagogika czasu wolnego |
Podstawy gerontologii |
Sylwetka absolwenta
Absolwent studiów na kierunku "pedagogika" i specjalności "pedagogika opiekuńczo-wychowawcza" będzie przygotowany do pracy na rzecz jednostek, rodzin, środowisk i grup społecznych, potrzebujących różnorodnych form wsparcia wychowawczego, profilaktycznego, terapeutycznego lub resocjalizacyjnego.
W czasie studiów absolwent nabędzie następujące umiejętności i kompetencje:
- stawiania diagnozy dotyczącej przyczyn określonych zaburzeń w przystosowaniu społecznym oraz na tej podstawie stawiania trafnych prognoz pedagogicznych;
- doprecyzowania określonych form i metod pracy profilaktycznej lub resocjalizacyjno-korekcyjnej oraz prowadzenia oddziaływań metodycznych w celu optymalizacji efektów wychowawczych i społecznych;
- tworzenia i prowadzenia rozmaitych form metodyczno-organizacyjnych umożliwiających lub wspierających pracę wychowawczą, profilaktyczną lub resocjalizacyjną;
- wspierania jednostek, rodziny, środowisk, grup społecznych w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i społecznych;
- włączania się w istniejące (lub tworzenia własnych) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne lub resocjalizacyjne (z zakresu uzyskanych na studiach umiejętności i kompetencji warsztatowych) zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, jak i środowisku otwartym;
- nawiązywania współpracy z rodzinami, środowiskami samorządowymi, sądami, szkołami, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi itp. w celu optymalizacji realizowanego procesu wychowawczego;
- skutecznego, opartego na podstawach naukowych, i jednocześnie etycznego działania na rzecz jednostek, grup i środowisk społecznych, wymagających wsparcia specjalistyczno-pedagogicznego;
- kreatywności i otwartości w kontaktach interpersonalnych;
- umiejętności nawiązywania, organizowania i podtrzymywania współpracy międzynarodowej z zakresu wychowania i edukacji, dzięki własnym kompetencjom merytorycznym i językowym;
- umiejętności zorganizowania współpracy i kreowania solidaryzmu społecznego w środowiskach społeczności lokalnej;
- moralnego, opartego na zasadach etyki społecznej, sposobu działania i postępowania oraz unikania działań, zachowań i postaw relatywistycznych;
- urzeczywistniania hasła: rozumna tolerancja wobec odmienności.
Pobierz informator na studia w PDF
Zachęcamy do zapoznania się z informatorem na studia w Gdańskiej Szkole Wyższej. Wersja książkowa zawsze dostępna jest w dziale rekrutacji.
Szybki kontakt
Jeżeli masz pytania, skontaktuj się z nami! Szybko i rzetelnie uzyskasz informacje o naszej Uczelni, wydarzeniach, planach zajęć, wynikach egzaminów czy zjazdach.
Informacja GSW
- 58 305 08 12
- 2